Saturday, July 03, 2010

Nederland - Brazilië

Op het moment dat ik dit schrijf speelt Nederland tegen Brazilië... Onze stad is uitgestorven. Niemand loopt over straat en als je al iemand ontmoet dan hebben ze haast (gekleed in oranje fan/supporters outfit) om op tijd op de plek te zijn waar ze de wedstrijd zullen zien... Uit iedere hoek hoor je de roep om de wedstrijd te gaan zien... vuvuzela-geluid (of herrie zo je wilt) van de Zuid Afrikaanse trompet. Een vriend van ons trouwt iets later vanavond, maar ik ben er vrij zeker van dat het gros van haar gasten aan de buis gekluisterd zit... Ik ontdek dat het Nederlandse volk echte fanatiekelingen zijn, tenminste mijn echtgenoot wel. Hij, die eigenlijk meer een computer-dude is en zich nauwelijks kon interesseren voor sport, heeft geen wedstrijd gemist... interessant toch...

Ik kwam tot deze conclusie: "In ieder van ons ligt een sterke wens om ergens door bevlogen te raken. Een wens om echt fanatiek te zijn. Om alles te laten vallen en voor dat ene te gaan. Om mensen te vinden die minstens zo gek zijn en net zo hard geloven in dat ene als dat wij dat doen. Samen zijn we sterk, houdt niets ons tegen, maken we een hoop lawaai, en in het beste geval veranderen we de wereld. Het trieste is alleen dat het voor sommigen van ons sluimerend aanwezig is. Ik hoop dat je dat ene kunt vinden en hoorbaar, zichtbaar kunt maken net als mijn Hollandse ware supporter... Als je het vindt, laat me dan weten wat wat jouw ENE DING is!"

No comments: