Thursday, July 22, 2010

De knop om: niet aanpassen

Er is een Nederlandse uitdrukking die ik niet kan uitstaan. Ouders zingen het eenstemmig over het leven van hun kinderen uit. Alsof het een nieuwe hit is, je hoort het refrein overal... lopend op de stoep, bij de groenteboer...


"doe normaal, dan doe je gek genoeg"


Elke keer als ik dat hoor krijg ik dat hinderlijke gevoel van binnen. Ik denk dat het me zo dicht bij het hart komt. Ik heb onder het "niet normaal doen" geleden in mijn jeugd. Ik kreeg veel emotionele, mentale en fysieke slaag voor het niet "normaal" zijn.


Vanuit mij tantes gezichtspunt, was het niet normaal dat ik als 12-jarige niet kon koken... Voor de leraren op school was het niet normaal dat ik niet rustig kon blijven en overschrijven wat op het bord stond. Ze wilden ALLEMAAL dat ik normaal zou doen. Ze wilden ALLEMAAL dat ik mij zou aanpassen! Ze probeerden mij ervan te overtuigen om normaal te doen... Zeprobeerden mij te hersenspeolen om doorsnee te zijn. Ze wilden niet dat ik uit het rijtje zou stappen, ze wilden niet dat ik buiten de lijntjes zou kleuren. Ik denk dat ze veelbetekenend waren... Maar nu kan ik zien hoe we onze kinderen indoctrineren om de morm te volgen! Ze moeten er allemaal inpassen. In NY was het opvallend onder de jongeren... ze probeerden zo hard om er bij te horen met hetzelfde merk kleding en schoenen... maar de werkelijkheid is anders.


Wij willen dat je je onderscheidt. We willen niet dat je je aanpast en normaal bent, we willen niet dat je instructies opvolgt die gekant zijn tegen het zoeken naar vernieuwing. We willen dat je uitzonderlijk bent, gepassioneerd, origineel en vol leven. We willen je grootsheid zien! Wie zegt dat je het boek met de regels moet volgen, de handleiding, doen wat je gezegd wordt en normaal zijn.. Wie?


Persoonlijk weiger ik conformiteit. Ik veracht normaliteit. Ik ben uniek gemaakt. Ik ben niet normaal. Ik kan geweldige dingen doen. Er is grootsheid in mij... Ik zal mij onderscheiden! Ik zal opmerkelijk zijn. En, om dat te doen, kan ik de normaalheid niet volgen.


Alsjeblieft, hersenspoel je kinderen niet om ze normaal te laten doen als ze gekheid maken. In deze wereld smeken we om creativiteit, originaliteit, vernieuwing en fantasie... laat ze niet de normale dingen doen... laat ze niet aangepast zijn. Maar koester en moedig een niet-aanpassen-gedachtengang aan!


Maƫlle ... die zich afscheidt van de gemene deler... ze gaat naar bed met haar snorkel en flippers ;-)

Posted by Tanie

No comments: