Sunday, September 07, 2008

De markt van Jinja

Laatste nieuws van de van den Berghs; vorige week zijn we aangekomen in Jinja, in Oeganda! Het voelt alsof de tijd vliegt, en tegelijkertijd alles langzamer gaat.


We hadden gepland om de eerste twee weken te gebruiken om in ons appartement te settelen en de tijd te nemen om de weg te leren kennen in de stad. Ons appratement bevindt zich midden in het centrum van Jinja, dat is goed omdat we makkelijk naar alle supermarkten kunnen en ook de lokale markt, die elke dag open is, is dichtbij. Ik (Tatiana) moet toegeven dat mijn ervaring met de markt nogal overwelmend was...Het was druk, smal, vuil en het stonk. Maar daar kwam verder nog bij dat ik niet kon begrijpen was de mensen me zeiden en ik was bang dat ze zouden beginnen mij te beroven...Uiteindelijk heb ik mijn spullen in de supermarkt gekocht wat duurder is...Ik ging de volgende dag terug met een vriendin van ons, Esther, die me wegwijs maakte op de markt en de prijs van fruit en groenten vertelde...Het was nog steeds overwelmend, maar het helpt heel wat om iemand bij je te hebben die de taal spreekt. Ik ging gisteren weer zelf en ik heb het voor elkaar gekregen een ananas te kopen... Ik kan me voorstellen dat het voor jullie niet veel voorsteld, maar voor mij was het een grote overwinning...Het feit dat geen enkele prijs opgeschreven is en dat ze hun dialect praten en dat je constant moet afdingen (waar ik helemaal niet goed in ben) kost spanning en veel energie... Maar ik raak eraan gewend!


Maëlle doet het geweldig! Ze is een echte zendelinge. Zij heeft al voor het eerste contact gezorgd met mensen die voorbij komen in onze straat. Laat het me uitleggen... Ik denk dat Oegandesen wel aan blanken gewend zijn, maar niet echt aan een gemixed stel - zoals wij - dus mensen blijven ons aankijken...maar Maëlle neemt het goed op en zwaait naar allemaal wat hen doet glimlachen. Zij is het het beste in contact tussen de culturen. Ze moet dat van haar vader hebben...Ferdi heeft al contact gelegd met onze Indische buren, B-lam en Moesha. Zij hebben een restaurant aan de overkant van de straat "Krishna Restaurant". Ferdi heeft een kop koffie gedronken en een goed gesprek gehad met B-lam. Elke keer als ze elkaar zien, nodigt B-lam hem uit om bij hem langs te komen om te praten. Dat is dan na 10 uur 's avonds, als het restaurant sluit, en dat is echt na bedtijd voor hem. Maar hij gaat wel een keer!


Dit weekend hopen we een aantal kasten voor onze slaapkamer te kopen. We proberen er zoveel mogelijk van te maken, ook al is het maar voor 4 maaden. We willen niet uit onze koffers blijven leven...Later zullen we wel wat kasten voor de keuken moeten hebben, nu ligt alles op de vloer en dat is toch gevaarlijk met Maëlle. Een Nederlandse vriendin, die ook zendelinge is, heeft ons haar bank geleend...Het is geweldig om te zien dat ons huis zo gezellig wordt!


Afgelopen zondag zijn we naar het Victory Family Center geweest, een hervormde kerk van de "Assembly of God". Daar werd ook al over ons gepraat... Een gemengd stel met een gemengde baby! In ieder geval was de dienst geweldig. We dachten dat we moesten gaan zoeken naar een kerk, maar deze is perfect. Het is maar een paar blokken bij ons vandaan. We wilden wachten met ons voor te stellen aan de dominee, maar misschien gaan we komende zondag bij hem langs om met hem te praten en hem te leren kennen. Dat is het voor nu, maar we doen ons best jullie op de hoogte te houden.
Bedankt voor alles, Ferdi, Tatiana and Maëlle vanuit Jinja, Uganda

Maëlle maakt het appartement schoon.

No comments: