Friday, May 22, 2009

Geld versturen

Ik gebruikte Money Gram om het geld voor 1moreChild naar Bosco in Oeganda te sturen. Ze zijn snel, veilig en relatief goedkoop. Maar wat denk je... Ze hebben bijna al hun kantoren in Nederland gesloten! Nu moet ik Western Union gebruiken... Balen! Veel duurder! Het kost me ongeveer $30 meer per transactie! Wat?! Goed - mijn andere optie is om naar Utrecht te gaan, maar als ik daar met de trein heen moet, betaal ik ongeveer net zoveel geld :). En als ik mijn auto in Utrecht moet parkeren...

Maar ik vraag me af - wat als we allemaal gewoon in rekening zouden brengen wat eerlijk is? Ik bedoel, als je kijkt naar de huidige markt, moet je je afvragen: Waarom betaal ik zoveel? Of erger: Waarom betaal ik nu zo weinig, maar moest ik eerder drie keer zoveel betalen?! Voorbeeld: het kostte je ongeveer 1$ per minuut om vanuit Nederland naar de VS te bellen. Nu kost het 0.02$ - 2 cent!! Vergelijk dat met het bellen naar een mobiele telefoon in Nederland: 0.30$! Het is voor mij goedkoper om mijn vriend George in New York op zijn mobiel te bellen, dan om mijn vader in Nederland te bellen!

In de wereld van de koffie is het niet anders! We betalen enorme bedragen voor een kopje koffie in een of ander café. Een kopje dat bijna niets kost! Dat zou niet zo erg zijn, als iedereen in de koffie keten een eerlijk aandeel kreeg... maar dat is ook niet het geval!!! Als je 'fair-trade' koffie wil kopen, betaal je meer... alsof er niet voldoende 'winst' op de koffie zelf zit om de boeren een beetje te helpen...

Goed - natuurlijk moet ik niet zo praten alsof ik er zelf niets aan ga veranderen... Want dat kan ik niet. Ik wil er alleen zeker van zijn dat ik blijf omkijken naar mensen in de wereld die een klein beetje extra hulp nodig hebben... Het lijkt me dat dat het enige is wat ik kan doen.

No comments: