Saturday, October 11, 2008

Naar plaatsen gaan

We zijn naar plaatsen geweest waarvan je niet eens weet dat daar plaatsen zijn! Het is ongelooflijk om Oeganda te zien! Wat een prachtig land! Groen, rijk aan kleur, prachtige natuur!

Afgelopen zaterdag zijn we terggegaan naar een aantal kinderen die we sponsoren. Zodra we hen beter leren kennen, beginnen we de geweldige hoeveelheid niet gebruikt talent te zien dat hier in de gemeenschappen aanwezig is! Je zou echt zelf moeten komen kijken! We hebben een jonge man gefilmd die we nu gedurende vijf jaar sponsoren. Zijn naam is Tabu, hij is 17 jaar oud, en heeft een levensverhaal dat je oren doet klapperen. Achterstevoren!

Goed - op een dag, als we de kans hebben, zullen we jullie de video laten zien die we deze dag opgenomen hebben. Tuba heeft ons zijn 'eigendom' laten zien... met trots! Hij liet ons de twee kamers zien die ze zelf gebouwd hebben, met materialen die ze in de bossen gevonden hebben, of meegenomen van de vorige plek waar ze woonden. Hij liet me zien hoe de familie hun eigen mais verbouwd om te eten. Mais is het geweldige ingredient van de maaltijden die de armen nuttigen...niet het geweldige ingredient...het enige ingredient. Ze eten het elke maaltijd. Goed - soms is dat de enige maaltijd. Het is geweldig als ontbijt maar om dan ook in de middag en 's avonds hetzelfde te eten is natuurlijk niet erg gevarieerd! Maar hun veld vol met mais geeft hen de mogelijkheid om geen eten te hoeven kopen...gedurende 3 maanden. En ik zou klagen als ik hetzelfde maal 3 keer achter elkaar zou moeten eten! Zij eten de mais gedurende 3 maanden.

Hij liet ons zien hoe hij zijn huiswerk 's avonds doet... met een klein kerosiene lichtje. Hij liet ons zijn 'keuken' zien... een paar stenen op de grond, waar ze wat hout verbranden...geen kolen... en zeker geen gasoven. Jongens - er zijn zo veel mogelijkheden hier om het verschil te maken!

Tatiana, Bosco en ik zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw systeem voor 1moreChild… een systeem waarin we deze weeskinderen en weduwen echt kunnen toerusten om echt een verschil te maken voor zichzelf, en eventueel voor hun gemeenschappen. Ik zou het graag allemaal al delen - maar het is nog niet klaar. Maar het komt snel!

Tabu vertelde me over zijn school. Hij leert voor aannemer. Dat is geweldig, omdat hij echt ver kan komen. En daarbij komt dat zijn jongere broer (die we ook sponsoren) hetzelfde vak leert! Dus ik geloof echt dat we zullen zien dat ze hun eigen bouwbedrijf oprichten!

Bedankt dat jullie naar mijn verhaal van Tabu 'geluisterd' hebben! En als je ooit naar Oeganda verhuisd, laat het me weten, ik zal je bij hem aanbevelen!

Mensen toerusten om hun gemeenschap te veranderen:
· http://www.1morechild.org/
· http://www.onedaytrainingproject.org/
· http://www.ferdiandtatiana.com/

No comments: