Thursday, April 30, 2009

Coaching weekend voor Tjeko

Ik moet zeggen --- het idee om te starten met een sociaal winstgevend thema park in Oeganda heeft mijn gedachten niet meer dan 12 uur achter elkaar losgelaten. Ik weet dat ik er niet te veel over geschreven heb - deels omdat ik mijn tijd op het web wat probeer te beperken / deels omdat ik verhuisd ben. Maar geloof me - we komen verder. Het is verbazingwekkend om de reacties te zien. Maar het kan niet alleen bij reacties blijven. Het wordt tijd om dingen echt op te gaan pakken.

Dus ik heb een poosje geleden besloten me in te schrijven voor een coaching programma van COS, een organisatie deels gefinancieerd door de Nederlandse regering om mensen te helpen projecten op te zetten op het gebied van internationale ontwikkeling. Echt gaaf dat onze regering hiervoor geld beschikbaar stelt! Zij coachen niet alleen, maar zij verstrekken ook geld (ongeveer 300,000 Euro elke maand) aan projecten die opgepakt zijn door individuen, gewone mensen zoals wij.

Goed - de training was op een mooie lokatie met veel eten (ze hebben niet geprobeerd onze gedachten wat meer 'sober' te maken wat betreft ontwikkelingswerk). Het idee is dat zij een groep van (in ons geval) ongeveer 16 mensen samenstellen, en ze coachen in hun ideeën op het gebied van het werken in projecten.

Ik weet dat ons project anders is... heel anders... de meeste mensen (wat duidelijk was in deze groep) willen helpen een school op te bouwen, een soort ziekenhuis, een weeshuis... maar een thema park... Niet al te veel...

Huub Severiens, degene die de cursus gaf, stelde me de tweede dag voor: Ferdi - ik denk dat jouw project meer op een bedrijf lijkt - waarom probeer je niet investeerders ernaar te laten kijken, en het op te zetten als een bedrijf...
Dat is geweldig - omdat ik het idee al verschillende keren overdacht heb. Hij gaf me een aantal goede tips. Aan één van deze werk ik vandaag: De Nederlandse regering heeft de mogelijkheid om garanties te geven aan 'zaken met betrekking tot ontwikkelingswerk'. Interessant...

Goed, waar brengt mij dit... Met nieuwe energie om dit project in de praktijk te brengen. Op een dag inderdaad, misschien ergens in 2012, zullen we de president van Oeganda uitnodigen bij de officiële opening van het eerste 'sociale thema park van Oeganda': Tjeko
Blijf op de hoogte.

No comments: