Monday, January 31, 2011

discipel van Jezus



Voor de meesten van ons is een discipel iemand die leert van een leraar en zijn lessen opvolgt... en dat klopt! Maar ik denk dat er één aspect vaak vergeten wordt. Laatst trof mij dat andere aspect. In het woord 'discipel' zie je het woord discipline. Dus, om te begrijpen wat het betekent moeten we de betekenis van het woord discipline doorgronden.

Discipline is de eigenschap dat je steeds doet wat moet om je kennis en vaardigheden te vergroten, ook als je er geen zin in hebt.

Het woord discipline houdt voor mij de verschillende dingen in die ik doe om mijn kinderen dat te laten doen wat ik wil dat ze doen. Ik breng ze discipline bij. Een time out bij voorbeeld, zorgt ervoor dat ze hun gedrag veranderen in het gedrag dat ik wil zien. Als je het woord discipline begrijpt, dan krijgt het woord discipel een grotere betekenis. Als discipel moeten wij ons oefenen (dwingen) om ons gedrag op één lijn te krijgen met zoals we die leren van Jezus. Om zijn lessen te leren en te kennen is niet genoeg. We moeten ons zelf discipline opleggen en er zeker van zijn dat ons gedrag in overeenstemming is met Zijn lessen. Dat betekent dat we geen gedragingen of patronen mogen accepteren die niet rijmen met de lessen van Jezus...

Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. Iedereen die aan een wedstrijd deelneemt beheerst zich in alles; atleten doen het voor een vergankelijke erekrans, wij echter voor een onvergankelijke. Daarom ren ik niet als iemand die geen doel heeft, vecht ik niet als een vuistvechter die in de lucht slaat. Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd. 1 Korintiërs 9: 24-27

Dat je een discipel met discipline mag zijn!

gepost door Tanie

No comments: